Jelenlegi hely

„Semmi baj, anyuka! Majd kinövi…!”

Hallják sokszor a kicsi gyermeket nevelő szülők... Probléma-e, ha a csecsemő 3 hónaposan nem szeret hason lenni, vagy nem kúszott, de már 7 hónaposan állt? Hová fordulhatnak a gyermek szülei, ha nem csak a szomszéd néni véleményére kíváncsiak, hanem szeretnének tisztában lenni, szakembertől hallani, mi az, ami valóban átlagosnak tekinthető bizonyos életkorokban? Erről beszélgettünk Szabó-Petrik Andrea TSMT terapeutával, a Gubancoló megálmodójával.

A gyermekek fejlődéséről a védőnő és a gyermekorvos véleményén túl a lakcím szerint illetékes járási Pedagógiai Szakszolgálat szakemberei tudnak hivatalos véleményt alkotni, ahol hatósági eljárás keretén belül vizsgálják a gyermekeket teljesen ingyenesen, szülői megkeresésre, vagy intézményi kérésre, születéstől egészen 18 éves korig.

Mi a helyzet abban az esetben, ha egy szülő nem szeretne még hivatalos vizsgálatot, de fel szeretné térképezni a gyermek erősségeit, gyengeségeit? Vagy nem tudja eldönteni, hogy a gyermek valóban csak lusta kamasz, de jó képességű, vagy valamilyen egyéb tanulási probléma állhat a háttérben: például diszlexia?

Ekkor vehetik igénybe a szülők a Gubancoló szolgáltatásait: teljes körű, komplex pedagógiai, logopédiai, gyógypedagógiai, pszichológiai állapotfelmérésekre van lehetőség, akár több szakember bevonásával is.

A Gubancolóban kiváló szakemberekkel dolgozom együtt.

  • Turi Anna logopédus,
  • Varga Linda gyermekpszichológus, klinikai szakpszichológus,
  • Ladányi Lili autizmus spektrum zavarok pedagógiája szakos szakvizsgázott gyógypedagógus.

Milyen problémákkal fordulnak hozzátok a leggyakrabban?

Sok szülő érkezik hozzánk azzal, hogy az óvónéni vagy a tanító néni sokat panaszkodik a gyermekére. A gyermek akaratos, öntörvényű, dacos, nem lehet leültetni feladatlapozni az óvodában, szünetben ész nélkül rohangál a folyósón az iskolában, nem tartja be a szabályokat, állandóan kiszáll a feladathelyzetből, figyelme sokat elkalandozik… De gyakran előfordul az is, hogy a szülők nem tudják eldönteni azt, hogy a gyermek nem hallja, nem érti, amit mondanak neki, vagy csak egyszerűen nem figyel rájuk. Ezeknél a gyermekeknél az előzményekről való beszélgetés alkalmával sokszor kiderül az is, hogy korábban szoptatási nehézségeik voltak, a csecsemő rossz alvó volt, sokat sírt, „hasfájós” volt, egyáltalán nem kúszott, „nem szeretett” hason lenni. Később kezdett járni, 3 évesen még csak pár szóval kommunikált, de mindenki csak nyugtatgatta őket: …” majd kinövi…”, meg „a papa is ilyen volt”, „…ilyen típus”…stb.

Mikor ajánlott legkorábban egy ilyen állapotfelmérés?

A korai felismerésnek nagyon nagy jelentősége van. Sok iskolai tanulási probléma megelőzhető a korai beavatkozással. Jelenleg a Longitudinális Komplex vizsgálattal 3 hónapos korú babákat is tudunk már vizsgálni. Jelenleg Magyarországon ez az egyetlen neuro-szenzomotoros teszt, amellyel egyszerre jellemezhető a gyermek mozgásos, értelmi és viselkedési profilja. Az 1 éves életkor előtti felismerésnek és intenzív szenzomotoros fejlesztésnek is nagyon nagy jelentősége van, de 3-4 évesen sem késő minket felkeresni. Ekkorra már sok anyukában megszólalt az a bizonyos 7.érzék, ha valami nincs rendben. Arra bíztatom az édesanyákat, higgyenek ennek a „kis harangnak” és jöjjenek el hozzánk, mert nálunk következmények nélkül van lehetőség a vizsgálatra. Veszteni való jóformán nincs, hiszen ha a fejlődés átlagosnak bizonyul, mindenki megnyugodhat (a szomszéd néni, a nagyszülők, és hozzátartozók egyaránt). Viszont ha a tünetészlelő is beigazolja a sejtéseket a szenzoros feldolgozási nehézségre, akkor több különböző terápiás és fejlesztési lehetőséget is tudunk ajánlani. Az agy a változásokra, ingerlésekre akkor a legfogékonyabb, amikor még fejlődik. Minél korábban közbelépünk, annál nagyobb esély van arra, hogy kitartó munkával pozitív változásokat érjünk el. 8-10 éves korig jó esély van arra, hogy a terápiás kezelés beválik; a legtöbben arról számolnak be 6-8 hét után, hogy a korábban szétszórt gyermekük tovább játszik egy-egy játékkal, összeszedettebb, szabálytartóbb, melyek a legtöbb esetben az óvodai és iskolai viselkedésben is pozitív formában jelentkeznek.

Mi történik egy ilyen állapotfelmérés után?

A felmérés után minden esetben készül írásbeli szakvélemény, amelyben részletezzük azokat a területeket, amelyek a gyermek erősségei, gyengeségei, és a végén javaslatot teszünk különböző terápiákra, vagy ha szükségesnek látszik, további szakvizsgálatokra. A LongiKid vizsgálat tartalmaz a nagymozgások (egyensúlyi reakciók, finommotorika, stb.); az archaikus – csecsemőkori – reflexek, a nyelvi és kognitív készségek vizsgálatán túl alap szemészeti, továbbá tartás- és izomtónus-problémákra irányuló szűrést, illetve a hallás észlelés, beszédértés problémái is általában napvilágra kerülnek. Ezért gyakran tartalmaznak a szakvélemények például hallás (tympanometriás) vizsgálatra szóló javaslatot. Fontosnak érzem azt, hogy a szülők egy olyan szakvéleményt kaphassanak a kezükbe, amelyből el tudják dönteni, hogy ha kell, merre induljanak tovább, vagy egyáltalán kell-e tovább indulni.

Mindenképpen hozzátok kell visszavinni a gyermeket fejlesztésre?

A vizsgálat és a szakvélemény nem kötelezi a szülőket arra, hogy a Gubancoló szakemberei lássák el továbbra is a gyermeket, szabadon válogathatnak a terápiás javaslatok között. Ezzel is tiszteletben tartjuk szülői kompetenciájukat és a többi szakembert, akik Szegeden és környékén szenzomotoros tréningekkel vagy egyéb kognitív, mozgásos, vagy logopédiai terápiákkal foglalkoznak. Nálunk a gyermek és a család érdeke az első: hogy teljes képet kaphassanak, és olyan használható javaslatokat, tanácsokat, amik előbbre viszik őket abban, hogy családként jól „működjenek”.

Valóban igaz az, hogy a nem beszélő 2-3 éves gyermeknek nem a logopédiai terápia tud a leghatékonyabb segítséget adni?

Ez valóban így van. A beszédfejlődés megindításához a szakszolgálatoknál is leggyakrabban szenzomotoros mozgás fejlesztést javasolnak, nem véletlenül. Ez az egyénre szabott torna „mozgat meg”, inspirál több központot is az agyban, melyek „érlelése”, „ingerlése” együttesen azt fogja eredményezni, hogy a különböző agyi területek között jobb átkapcsolások lesznek. A TSMT (szenzomotoros) tornában is vannak kifejezetten a beszédindításhoz megfelelő - ezt a területet leginkább ingerlő - gyakorlatsorok, de ezek mindig teljesen egyénre szabottak.

TSMT. Ezt az elnevezésű tornát szinte minden nap halljuk, de mit is jelent pontosan?

A TSMT tervezett szenzomotoros tréninget jelent, a szenzomotoros szó az érzékelés és mozgás kapcsolatára utal. Az egész módszert, a tervezett szenzomotoros tréningek elméleti és gyakorlati kidolgozását Ph.D. Lakatos Katalinnak köszönhetjük. A leghitelesebben és egyben a szülők számára is érthető módon így fogalmazta meg a terápia lényegét:

„A TSMT szenzomotoros terápia. Azoknak szól, akik organikusan éretlenek. Az organikus éretlenség azt jelenti, hogy késhetnek a gyerek idegrendszerében azok a genetikusan kódolt folyamatok, mint például a fejemelés, kitámasztás, kúszás, mászás, járás, futás vagy egy beszélő, szerető környezetben a figyelem kialakulása, hangforrások beazonosítása, hangok kiadása, a beszéd elkezdése.

A késésre a nem felvilágosult, gyermekét rossz ösztönnel védő családok azt mondják, hogy nem baj, majd kinövi, behozza. Mi tudjuk azonban, ha elkezdődnek a késések, az egész fejlődés lelassul, és amire iskolába kerül a gyerek, az életkora alapján el kell küldeni, de az érettsége alapján iskolaéretlen. Aki éretlenül megy az iskolába, az nem fog beválni.

Az iskolában ülnie kell, amikor ő ugrálni akar. Azt mondják, nézd az Á betűt, miközben neki nem is mozog rendesen a szeme, pedig nem látássérült, és nem is szemüveges dioptria kell neki, hanem valami más.

(…)

Mi azt látjuk, hogy a gyerek nem úgy mozog, nem úgy ír, nem úgy beszél vagy nem úgy gondolkodik – tehát mi csak az outputot látjuk, a kimenőt. A jelenleg ismert gyógypedagógiai, pedagógiai terápiák pedig erre rágyakorolnak: ha ügyetlen vagy, tornászunk, ha nem tudsz olvasni, akkor gyere, olvassál. Tehát az outputot gyakorolják. A szenzomotoros terápia pedig azt mondja, hogy mielőtt kijött egy rossz motoros válasz, azelőtt volt egy földolgozás, és bement valami, amire ő ezt rakta össze.

A TSMT tehát egy újraindítós terápia: először rakjuk össze az érzékleteket, tanulja meg jó helyre átkapcsolni, értelmezni, mert akkor jót fog kirakni.” (Lakatos Katalin  Ph.D., 2011.)

A foglalkozások történhetnek otthoni, egyéni vagy csoportos formában is.

A munkaformát mindig a gyermek aktuális állapota szabja meg, hogy mi az a fejlesztési forma, ami számára, és az egész család működését tekintve eredményes lehet. Vannak egyéni terápiák is (pl.: egyéni tanulási képesség fejlesztés; beszédészlelés, beszédértés fejlesztése), de van olyan is, amikor a gyermeknek olyan egyéni terápiát (home-training: otthon végezhető tréning) állítunk be, hogy otthon kell tornázni a két szülő segítségével. Ez a TSMT I. – egyéni tervezett szenzomotoros tréningre jellemző: betanítom a szülőknek a feladatsort, megbeszélve a feladatok pontos sorrendjét, ismétlésszámát, heti gyakoriságát. A családok a betanított feladatsort otthon végzik gyermekükkel, majd 4 hét múlva egy kontrollvizsgálaton bemutatják a feladatsort, elmondják az aktuális állapotot. Ennek tükrében történik a feladatok átírása. Amennyiben a gyermek együttműködő, tünetei javultak, szenzomotoros elmaradásai csökkentek, csoportban is irányítható, akkor van lehetőség 4-6 fős csoportokban is dolgozni.

A család az első.

Nagyon fontos a gyermek legközelebbi hozzátartozóival tartani a kapcsolatot, hiszen ők ismerik a gyermeket a legjobban, ők látják az otthoni fejlődését, vagy éppen eltéréseit a többi gyermekhez képest. 2017-ben azért hoztuk létre a Gubancolót, mert szerettünk volna egy olyan helyet, ahová a családok bizalommal fordulhatnak, ha tanácsra van szükségük gyermekük fejlődésével, nevelési helyzetekkel kapcsolatban. Itt logopédiai terápiák, egyéni- és csoportos TSMT, komplex gyógypedagógiai fejlesztés, iskola előkészítő fejlesztőpedagógiai foglalkozások, autizmus specifikus szociális - és kommunikáció fejlesztés, pszichológiai tanácsadás mind-mind egy helyen elérhető.

Szabó-Petrik Andreát és a Gubancoló többi szakemberét megtalálod itt

Fotókat készítette: Petrik Angelika

Ha tetszett, mutasd meg barátaidnak, ismerőseidnek. Megosztásokat is köszönjük.

Köszönjük, hogy ajánlod a Szegedimamit!

Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Miért nem tudsz fogyni? Dr Gyöngy Andrea belgyógyász, diabetológus tanácsai

Miért nem tudsz fogyni? Dr Gyöngy Andrea belgyógyász, diabetológus tanácsai

Sokunk, önmagunknak feltett napi kérdése ez, "Miért nem tudsz fogyni?" Nézzük, van-e jó válasz, szakértői válasz a kérdésre!
Reggeli őrület és egy kis segítség, hogy mindenki számára élhető legyen

Reggeli őrület és egy kis segítség, hogy mindenki számára élhető legyen

Igyekezz már, hol a cipőd, el fogunk késni, miért most jut eszedbe, hogy pisilni kell, jajj kell az úszás cucc, megőőőőrülöööök hogy minden reggel ez megy! Na tegye a szívére a kezét, akinél még nem hangzottak el ezek vagy ennél változatosabb, neaggyisten cifrább napindító mondatok. Ugyhogy ugye? Szerintem bátran és általánosan kijelenthetjük: a reggeli készülődés, és intézménybe-munkahelyre kerülés a nap egyik legstresszesebb része – minden résztvevőnek! No de, tudjuk-e hogy miért? Kis-Kovácsné Vancsa Barbi írása.
Ne vágj füvet májusban, adj teret a beporzóknak!

Ne vágj füvet májusban, adj teret a beporzóknak!

Itt a Vágatlan Május! Na ez igazán tetszeni fog a családnak, akárki is vágja a füvet nálatok! A nemzetközi kezdeményezés még 2019-ben Angliából indult, célja, hogy felhívja a beporzóbarát kertek jelentőségére a figyelmet.
Az Édesanya teremtése

Az Édesanya teremtése

Azt tudjuk, hogy 6 pár keze és 3 pár szeme van, gyógyítani is tud, de ki teremtette a könnycseppet?
Ugrás az oldal tetejére